Na bieżącoOd 8 do 16

80% HR-owców wierzy, że analityka jest przyszłością branży – aż 1/4 przyznaje, że nie podejmuje decyzji na podstawie danych… 

Chyba wszyscy na swój sposób uwielbiamy działy HR – nasze, cudze, te, które dostarczają nam niezbędnych informacji i te, które swoją pracą dostarczają nam historii całkowicie niesamowitych, którymi potem chętnie dzielimy się w internecie i ze znajomymi. Światło dzienne ujrzał Raport Stan Analityki HR w Polsce sporządzony na podstawie V edycji Badania Analityki HR. Co w nim znajdziemy? Przed Wami kilka wybranych przeze mnie danych.

Ach, te strategie – dlaczego HR woli pracować bez planu?

Zgodnie z przedstawionym raportem 60,4% firm nie ma strategii ds. różnorodności, a 52,6% nie ma strategii CSR-owej (dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu). To… wcale aż tak nie dziwi, bo chociaż nacisk na popularne „diversity” jest coraz większy, to jednak nie jest to priorytet firm.

Co może jednak zaskakiwać bardziej – a przynajmniej zaskakuje mnie, to fakt, że 44,9% firm nie ma strategii EB (employer brandingowej). Uwaga – to, że nie posiadasz strategii, nie oznacza, że nie robisz nic w tej dziedzinie. Bez przemyślanej strategii w świecie marketingu i HR można mocno się przejechać na swoich działaniach. Jeszcze na studiach czytałam książkę o prowadzeniu blogów firmowych, w której opisywano, jak ważnym elementem strategii firmy w ogóle jest zaplanowanie strategii działania w przypadku kryzysu, a w kryzys wizerunkowy łatwo się dziś władować. Od kilku dni po sieci hula historia kobiety zwolnionej w niezbyt elegancki sposób przez Skype’a. Geekweek szczegółowo opisał całą aferę w artykule Szef zwolnił ją przez Skype. Największa afera polskiej sieci?.

Dodatkowo prawie 1/3 firm nie posiada strategii HR-owej, a więcej niż 1/4 nie ma strategii wynagradzania. No cóż…

HR-owcy wierzą liczbom?

Zapytajcie dowolnego specjalistę z HR, czy analiza informacji jest ważna w ich pracy, szansa na uzyskanie pozytywnej odpowiedzi jest duża. Chociaż 80% respondentów wierzy, że analityka jest przyszłością HRów, to aż 1/4 przyznaje, że nie podejmuje decyzji na podstawie danych… 

Nie jest jednak aż tak źle, bo na szczęście pozostałe firmy coś tam mierzą. 

Bardzo pozytywną obserwacją jest powolny spadek popularności KPI ilościowych na rzecz jakościowych: na przykład spadł odsetek firm analizujących liczbę CV (45% w 2023 vs. 50% w 2021) a wzrósł ten, mierzących ich jakość (16% w 2023 vs. 12% w 2022)”

– Ania Morawiec Bartosik, autorka książek „Liczby w HR” i „Wynagrodzenia odczarowane”, HRrebels w Raporcie Stan Analityki HR w Polsce

A gdzie przedsiębiorcy chcieliby wykorzystywać analitykę? W obszarze zarządzania wynagrodzeniami i benefitami (58,9%). Wiadomo, trzeba pamiętać o optymalizacji kosztów. Liczą też na to, że analityka może pomóc w motywowaniu i zwiększaniu zaangażowania pracowników (57,8%). No i analiza wydajności pracowników (56,1%) – przydatne, jak przy zwalnianiu trzeba wykazać, że wydajność pracownika rzeczywiście jest niska lub spadła. 😉

Co chcą wiedzieć o nas pracodawcy – czyli najpopularniejsze wskaźniki życia pracownika

Nie jest tak, że pracodawca nie chce wiedzieć więcej o pracownikach, wręcz przeciwnie. Chce wiedzieć, ile wykorzystaliście urlopu (58%) i ile zdarzyło Ci się nieobecności (56,3%). Lista jest dłuższa – zajrzyjcie do raportu, żeby dowiedzieć się, jakie dane są ważne dla firm. 

Czego się nie mierzy? Efektywności komunikacji wewnętrznej (13,4%). Nic dziwnego, że jest na świecie tyle sfrustrowanych pracowników. Nieczęsto firmy sprawdzają też efektywność narzędzi, które służą do komunikacji. Te dwa elementy są dla przedsiębiorców równie istotne, jak różnorodność, której mierzenie w organizacji zadeklarowało 13,8% respondentów. 

Warto podkreślić jeszcze dwie informacje. W czasach, kiedy tak wiele mówi się o doświadczeniach pracowników, zaledwie ¼ firm mierzy candidate experience. Tylko 33,2% respondentów wskazało, że przedsiębiorstwa, w których pracują, interesują się feedbackiem kandydatów o procesie rekrutacyjnym. Nic dziwnego, że po internecie krąży tyle zabawnych (i mało zabawnych) historii z piekła rodem o procesach rekrutacyjnych. 

1 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jack Kowal
Jack Kowal
1 miesiąc temu

Hatfu HR…