Własny biznes – co ustalić, zanim podejmiesz to wyzwanie?
Własny biznes w domu… Bez osób, które mówią Ci, co masz robić, bez przełożonego sprawdzającego wszystko, co robisz, a przede wszystkim z możliwością decydowania, kiedy i jak wykonujesz swoje obowiązki – to marzenie niejednego. Dobry pomysł na przedsiębiorstwo to jednak dopiero początek. Najpierw warto stworzyć przemyślany plan na własny biznes.
Określ odbiorców własnego biznesu
Pierwszym krokiem w rozwijaniu własnego biznesu jest zrozumienie, dla kogo tworzysz swój produkt lub usługę. Dokładne zdefiniowanie grupy docelowej odbiorców pomoże Ci dostosować swoją ofertę i strategię marketingową do konkretnych potrzeb i preferencji klientów.
Zastanów się, jakie cechy Twojego produktu lub usługi są najbardziej istotne dla Twojej grupy docelowej. Koncentruj się na tych cechach i staraj się je wyróżniać na rynku.
Wskaż najważniejsze wartości firmy
Konkurencja na rynku jest dziś tak silna, że trudno wyróżnić się bez ciekawej kampanii, nawet jeżeli produkt czy usługa są rzeczywiście wyjątkowe. Zastanów się, co lubią Twoi klienci. Jakie wartości są dla nich ważne. Jakie powinny być przymioty Twojej marki (eko, innowacyjna, tradycyjna)? Te wartości mogą stanowić punkt wyjścia do budowania zaufania i lojalności klientów.
Wybierz model biznesowy
Usługi i produkty trzeba dystrybuować. Produkty cyfrowe mogą być rozpowszechniane za pomocą sklepu internetowego lub marketplace’u, w modelu subskrypcyjnym lub poprzez sprzedaż licencji. Produkty fizyczne muszą być zaś dostarczane przez kurierów, pocztę lub odbierane ze sklepu. Rozważ koszty i trudności związane z każdą z tych opcji.
Określ sposób finansowania własnego biznesu
Otworzenie biznesu bez wkładu własnego jest jak najbardziej możliwe. Mogą to zrobić np. marketerzy, programiści czy graficy (content writerzy, specjaliści do spraw mediów społecznościowych itp.). Jeżeli chcesz sprzedawać fizyczne produkty, sprawa nieco się komplikuje, ponieważ potrzebujesz materiałów oraz miejsca do przechowywania gotowych produktów. =
Dodatkowe koszty dla firmy może generować strona internetowa (jej stworzenie i utrzymanie), reklama, obsługa księgowa, wynajem biura czy leasing samochodu. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc zrobienie kosztorysu w trakcie rozpisywania planu na własny biznes. Zastanów się, czy zamierzasz skorzystać z dotacji na firmę, własnej gotówki czy pożyczki.
Ustal cele i terminy ich realizacji
Żaden biznes nie istnieje w odosobnieniu. Nawet jeżeli dziś nie masz konkurencji, ona w końcu się pojawi, dlatego konieczne jest rozwijanie firmy. Twoim celem może być zwiększenie bazy odbiorców albo zwiększanie jakości produktów – wybór należy do Ciebie. Pamiętaj jednak, aby zdefiniować, do czego dążysz i zaprojektować narzędzia oraz sposoby do weryfikowania postępów (np. ankiety satysfakcji klientów).
Nie zniechęcaj się
Rozwijanie biznesu jest satysfakcjonujące, ale także wymagające, zwłaszcza jeżeli będziesz go rozkręcać bez dużych nakładów na reklamę. Nie zawsze wszystko przychodzi z łatwością (a wręcz przeciwnie – z reguły wymaga dużego nakładu energii), a na Twojej drodze mogą pojawić się różne przeszkody (zmiany trendów, nagły wzrost kosztów, zdarzenia losowe, takie jak np. pandemia).
Jedną z najważniejszych cech zaradnego przedsiębiorcy jest elastyczność. Cele mogą ulegnąć modyfikacji, podobnie jak daty, ale musisz je mieć, ponieważ bez nich Twój biznes może się rozpaść.
A teraz do roboty – zaplanuj i otwórz własny biznes! Powodzenia!