Na bieżącoPoranna prasówka

Pokolenie Z — jak pracują i czego oczekują od pracy? 

Na temat współczesnej młodzieży wiele się słyszy. Duża część opinii sprowadza się do tego, że młodzi nie wiedzą, jak wygląda dorosłe odpowiedzialne życie, nie potrafią pracować czy są roszczeniowi… Czy jednak my, przedstawiciele wcześniejszych pokoleń nie znamy tych zarzutów, aż za dobrze? To jak jest tak naprawdę z tymi „Zetkami”? Dowiedz się już teraz.

Pokolenie Z — cechy charakterystyczne młodych dorosłych

Źródła wskazują rozmaite przedziały czasowe mające być okresem narodzin poszczególnych pokoleń. Według niektórych danych „Zetki” to osoby urodzone w latach 1995-2012, a jeszcze inne podania świadczą o tym, że poprzednie pokolenie (Y) sięgało aż osób urodzonych do końca 2000 r. Faktem jednak jest, że o nastaniu nowego pokolenia świadczą przemiany mające miejsce na całym świecie.

Większość z nas (przedstawicieli pokolenia Y) pamięta przecież czasy, kiedy z internetu korzystało się jedynie w kafejkach internetowych. Ba! Pamiętamy nawet czasy, kiedy domowy komputer mieli tylko najwięksi szczęśliwcy. Osoby z pokolenia Z w większości dorastało, korzystając z komputerów i internetu na co dzień.

Jacy „oni” są? Pokolenie Z to dość nieliczne towarzystwo. Niż demograficzny po latach odciska więc swoje piętno na rynku pracy oraz podejściu młodych do życia. Portal MultiLife podaje najbardziej zauważalne cechy „Zetek”:

  • elastyczność — pokolenie Z potrafi dostosować się do ciągłych zmian (niepewnej pracy, konieczności przekwalifikowania się), ale jego przedstawiciele wymagają też podobnej elastyczności od pracodawców. Możliwość pracy zdalnej czy elastycznych godzin pracy, staje się normalnymi oczekiwaniami młodych pracowników.
  • niskie kompetencje miękkie — trudności w komunikowaniu się czy pracy zespołowej mogą być spowodowane zupełnie innym trybem życia. Pokolenie Z dorastało, porozumiewając się za pomocą internetu lub telefonów. Asertywne wyrażanie swoich poglądów w dobie wszechobecnego w sieci hejtu, jest umiejętnością rzadką (zresztą nie tylko wśród przedstawicieli „Zetek”).
  • wysokie kompetencje cyfrowe — pokolenie Z korzystało z komputera i internetu już zazwyczaj jako dzieci. Obsługa cyfrowych narzędzi pracy, nie stanowi dla nich problemu.

Pokolenie Z w pracy

Zetki” są mało licznym pokoleniem — pracodawcy mają więc do czynienia z rynkiem pracownika. Malejąca dzietność sprawia, że problem ten będzie się raczej pogłębiał. Pokolenie Z na co dzień w internecie styka się z wizją idealnego życia, młodych influencerów zarabiających krocie, za nagrywanie filmów czy reklamowanie produktów. Trudno więc dziwić się, że jego przedstawiciele oczekują od pracodawców sporo. 

Pracownicy z tego pokolenia poszukują pracodawców oferujących nie tylko wysokie zarobki, ale także możliwości rozwoju. Nowoczesne firmy coraz częściej w proponują wśród benefitów fundusz szkoleniowy lub dofinansowanie kursów językowych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że młodzi cenią sobie aktywność także poza pracą (popularnym benefitem jest dofinansowanie zajęć sportowych). 

„Zetki” bywają też określane jako indywidualiści mocno skupione na „JA”, jednak okazuje się, że jednocześnie, przedstawiciele pokolenia Z lubią pracować w grupie i cenią sobie dobrą atmosferę w pracy. Trudna może się natomiast okazać ich integracja, ponieważ ze względu na niskie umiejętności komunikacyjne, porozumienie się ze starszą częścią zespołu, może się okazać wyzwaniem.

Pokolenie Z — co docenia u pracodawców?

Pokolenie Z to dość wymagający pracownicy. Chociaż mogą przynieść firmie wiele korzyści, to mają też swoje wymagania. Osoby z tego pokolenia cenią etycznych pracodawców, a elastyczność pracy jest dla nich bardzo ważna. Jakie jeszcze starania pracodawców mogą wzbudzić ich zainteresowanie? Oto krótka lista:

  • działania prospołeczne i proekologiczne – „Zetki” wychowywały się w czasach, w których bardzo podkreślano kwestie związane z zanieczyszczeniem środowiska, dlatego na każdym kroku, w szkołach i internecie słyszeli o konieczności dbania o środowisko. Ta świadomość sprawia, że pracodawca angażujący się w proekologiczne działania z pewnością zwróci ich uwagę.
  • prosta komunikacja i brak skomplikowanych procedur — przedstawiciele pokolenia Z cenią sobie łatwą komunikację i brak zagmatwanych procesów. Może się zresztą okazać, że wiele działań jest obarczone zbyt wieloma skomplikowanymi elementami. Uproszczenie procedur w pracy może przynieść korzyści także innym pracownikom.
  • work-life balance — celebrowanie wolnego czasu jest bardzo ważne dla osób z pokolenia Z. To pokolenie, które lubi aktywność, dlatego dofinansowanie zajęć sportowych czy dostępu do kultury, może się okazać bardzo atrakcyjnym benefitem.

„Zetki”, choć niewątpliwie są dla pracodawców i managerów wyzwaniem, mogą wprowadzić do firm świeże tchnienie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wprowadzenie do przedsiębiorstw takich możliwości jak praca zdalna, elastyczne godziny pracy czy pozapłacowe benefity, może podnieść morale całego zespołu, a co za tym idzie, zmotywować personel do produktywniejszej pracy.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments