Ubranie do pracy — swobodna elegancja
Wybierając ubranie do pracy, trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę to, w jakim miejscu pracujemy. Są oczywiście takie biura, w których obowiązuje ścisły dress code lub fabryki czy sklepy, gdzie trzeba nosić typowy strój roboczy, ale osoby pracujące w takich miejscach, z oczywistych powodów nie zetkną się z problemem wyboru stroju do pracy. Jeśli podejmujemy nową pracę i nie znamy zasad obowiązujących w firmie, warto o to dopytać na rozmowie kwalifikacyjnej.
Wybór stroju wymaga większego zaangażowania w przypadku osób na co dzień pracujących z klientem, ale to nie znaczy, że jeśli przebywamy w biurze tylko ze współpracownikami, to nasze ubranie do pracy może być niechlujne. Sprawdź jak połączyć profesjonalną elegancję z wygodą i luzem.
Casualowo, czyli jak?
Chodź sam styl casualowy, oznacza nic innego jak swobodę, istnieją jego różne odmiany. Wybierając ubiór do biura, najlepiej postawić na smart casual, czyli strój na pograniczu eleganckiej klasyki i wygody. W damskiej garderobie powinny znaleźć się spódnice oraz spodnie w klasycznym kroju. Lepiej postawić na stonowane kolory, jednak w żadnym wypadku nie trzeba ograniczać się do czerni, czy granatu. Dobrze sprawdzą się butelkowa zieleń, burgund czy kolor musztardowy. Pasują do nich m.in. koszule i T-shirty w kolorach czarnym, białym, écru.
Panowie również mają nieco większe pole do popisu jeśli chodzi o kolor. Zamiast klasycznego garnituru, mogą wybrać wygodniejsze spodnie typu chinos, które są dostępne w wielu kolorach i świetnie komponują się z koszulami, koszulkami polo czy sweterkami z dekoltem w serek. W przypadku panów nieprzepadających za marynarkami, dobrym wyborem będą także lekkie rozpinane sweterki.
Zarówno panie jak i jak panowie powinni pamiętać o doborze odpowiedniego obuwia. Dla kobiet odpowiednie będą klasyczne obcasy, mokasyny lub espadryle, a panowie powinni postawić na eleganckie skórzane buty lub mokasyny. Trzeba pamiętać, że ubranie do pracy powinno być zachowawcze, dlatego lepiej unikać pstrokatych kolorów i szalonych wzorów. Panie chodzące w spódnicach lub sukienkach powinny nosić rajstopy, ale coraz częściej można zauważyć odstępstwa od tej zasady.
Czy jeansy to odpowiednie ubranie do pracy?
Choć mogłoby się wydawać, że jeansy to nie jest odpowiedni strój do pracy, w biurze dość często można się z nimi spotkać. Jeśli cenimy sobie luz i wygodę płynącą z noszenia jeansów, postawmy na klasyczny krój, bez ozdób i przetarć. Odpuśćmy sobie biodrówki i modele z mnóstwem kieszeń lub łańcuszków.
Warto też pamiętać, że wybierając jeansy jako ubranie do pracy, reszta stylizacji powinna być nieco bardziej elegancka. Biała lub błękitna koszula prezentuje się w zestawieniu z jeansami nienagannie, a dobrze skrojona marynarka doda nam szyku.
Dodatki — jak uatrakcyjnić strój do pracy?
Dla pracownika jednym z najbardziej stylowych dodatków jest zegarek — element nie tylko dodający elegancji, ale także praktyczny. Kobiety noszące biżuterię powinny zdecydować się na tę minimalistyczną. Oczywiście większy naszyjnik może ożywić prostą bluzkę lub sukienkę, ale nie powinien on być krzykliwy. Jeśli wybieramy jeden mocny akcent, pozostałe elementy np. kolczyki powinny być drobne. Planując ubranie do pracy, pamiętajmy też o delikatnym makijażu i…gumce do włosów w kolorze NASZYCH WŁOSÓW. Nie ma nic gorszego niż dobrze spasowany ubiór do biura i różowa, dziewczęca gumeczka na włosach. Niby detal, ale jednak…
Nieodłącznym atrybutem każdej kobiety jest torebka. Wybierzmy dobrą jakościowo, najlepiej skórzaną o klasycznym stylu, przypominającym aktówkę. Powinna być na tyle duża, żeby zmieścić w niej teczkę z dokumentami, ale nie przesadzajmy z pojemnością. Torby typu worek, są co prawda praktyczne, ale mogą przytłaczać stylizację.
Jakich ubrań do pracy nie nosić?
Tym, na co wielu panów nie zwraca na to uwagi, jest portfel. Jak groteskowo wygląda elegancko odziany mężczyzna, kiedy płacąc za kawę, wyciąga zmechacony, materiałowy, poprzecierany portfel zapinany na rzepy (jak u chłopca w szkole podstawowej — brakuje tylko jakiegoś wzoru np. Pikachu albo postaci z Dragon Ball). Podobnie ma się sprawa ze świetnym ubraniem do pracy połączonym ze starym plecakiem, który do złudzenia przypomina ten z ogólniaka. Aktówka lub porządna torba na laptopa będą robić lepsze wrażenie.
Ostatni punkt, to spis ubrań, które w pracy się nie sprawdzą. Należą do nich:
- przezroczyste ubrania (np. koszule, za którymi widać bieliznę),
- mini sukienki i spódniczki,
- sukienki odkrywające ramiona,
- podkoszulki i sprane T-shirty,
- ubrania poplamione, podziurawione (wiem, wiem… każdy ma coś takiego, co po prostu uwielbia mimo tego, że czas już odcisnął na tej rzeczy swoje piętno).
Najważniejszą zasadą jest ta, która mówi, że ubranie do pracy powinno prezentować się schludnie. Jeśli macie taką możliwość, zawsze warto mieć jakiś zapasowy zestaw przy sobie (w niektórych biurach są szafy z wieszakami, szafki pracownicze, a ja po prostu wożę zapasowe ubranie w aucie). Nigdy nie wiadomo, czy po drodze nie ochlapie nas przejeżdżający samochód albo współpracownik nie obleje nas przypadkowo kawą. Przezorny zawsze ubezpieczony.
Brakuje mi trochę konkretnych porad, co do czego pasuje. Wiecie, jak to jest. Wiadomo, że trzeba mieć marynarkę, eleganckie buty i torebkę, ale co i jak łączyć, a czego łączyć nie wolno? Taka porada by się przydała.