Na bieżącoOd 8 do 16Warte uwagi

Jesteśmy zmęczeni zmianami

Wyniki ogólnopolskiego badania „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy”

Ponad połowa osób w środowisku pracy (52%) czuje się przeciążona emocjonalnie, a 48% przyznaje, że czuje się zmęczona ciągłymi zmianami w miejscu pracy. To jedne z wniosków płynących z ogólnopolskiego badania „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy”, zrealizowanego w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Bliżej Siebie” przez Grupę ArteMis, pomysłodawcę kampanii. Badanie jest odpowiedzią na rosnące tempo i presję zmian. Sprawdzono, jak odnajdują się w nich Pracownicy i Liderzy oraz jak ma się ich psychika.

Badanie „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy” zostało zrealizowane przez Grupę Artemis na przełomie kwietnia i maja 2024 roku na grupie 1300 osób, wśród których znalazły się osoby zarządzające pracą innych osób (np. Kierownik/Menadżer/Lider zespołu/Dyrektor) określane w analizie jako Liderzy oraz osoby na stanowiskach niezarządzających, określane w analizie jako Pracownicy. Partnerem ogólnopolskiego badania „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy” jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Raport z prezentacją pełnych wyników oraz komentarzami ekspertów można pobrać bezpłatnie na stronie kampanii: Blizejsiebie.info/druga-edycja/raport

W centrum drugiej edycji kampanii „Bliżej Siebie” stoi zmiana. To ona w kruchym i niespokojnym świecie BANI stała się jedynym stałym elementem. Jednak liczba i tempo, a niejednokrotnie presja, zmian nie pozostają dla nas i naszej kondycji psychicznej obojętne. Wystarczy powiedzieć, że połowa z nas, ludzi w środowisku pracy, czuje się nimi zmęczona i odczuwa przeciążenie emocjonalne. Właśnie to zmęczenie zmianą i emocjami z nią związanymi są kwestiami wymagającymi zaopiekowania w miejscu pracy. Ważne jest, aby czynnik ludzki stał się jednym z najważniejszych elementów w procesie zarządzania zmianą – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”. Stres, przeciążenie emocjonalne, empatia, umiejętności adaptacji do zmian czy nasze emocje związane ze zmianą – to tylko niektóre z wątków, jakie poruszyliśmy w badaniu. Powiedzieliśmy „sprawdzam”, by dowiedzieć się, w którym miejscu jesteśmy jako firmy, Pracownicy i Liderzy, ale też czego potrzebujemy – dodaje.

Mentalna burza

Omawiane badanie pokazało, że 48% Liderów i 36% Pracowników stres towarzyszy co najmniej często (a więc „często”, „bardzo często” i „cały czas – codziennie”). Ponad połowa (55%) uważa, że stres związany z presją zmian jest ponadprzeciętny (w 10-stopniowej skali odpowiedzi „6”, „7”, „8”, „9”, „10”). 

Wśród czynników wpływających na nasze samopoczucie i kondycję psychiczną respondenci wskazywali „presję czasu i tempo pracy” (38%), „zbyt małe zarobki” (31%) i „zbyt dużą liczbę zadań” (29%). 

Natomiast jako trudności psychologiczne, które w ich przekonaniu występują w środowisku pracy podawali: wypalenie zawodowe (wg 48% badanych), wyczerpanie psychiczne (wg 47% badanych) oraz zaburzenia nastroju, czyli np. depresję (wg 25% badanych).

Dużo zmian… za dużo

Zmiana naturalnie wpisana jest w życie i rozwój każdej organizacji. Połowa badanych (51%) stwierdza, że ostatnie miesiące to coraz więcej zmian
i nowych rzeczy w firmie (więcej nowości dostrzegają Liderzy niż Pracownicy). To problematyczne, jeśli powiedzieć, że 38% badanych nie lubi zmian w miejscu pracy.

Nie lubimy zmian, bo są stresujące (42% badanych, częściej Pracownicy niż Liderzy), a także dlatego, że zaburzają codzienną rutynę (39% badanych) i oznaczają brak stabilności (35% badanych). 

Spośród zmian w miejscu pracy jako najbardziej stresujące, niezależnie od stanowiska, wskazano: 

  • redukcję etatów i zwolnienia pracowników (31%),
  • zwiększenie wymagań dotyczących wydajności pracy lub obciążenia pracą (27%),
  • zmiany stanowisk pracy lub struktury zespołów (24%).

Liczba zmian nie jest jedynym problemem. Istotne jest także, a może przede wszystkim to, jak te zmiany są wprowadzane. W idealnym scenariuszu zarówno Liderzy, jak i Pracownicy powinni mieć komplet informacji i czas, by móc się w pełni przygotować do zmiany, tak, aby w jak najmniejszym stopniu zaburzała ich codzienną pracę. Niestety nie jest tak idealnie. Ponad 40% badanych jest zdania, że zmiany w ich miejscu pracy wprowadzane są bez żadnego przygotowania Pracowników (45% badanych) oraz uznaje, że zmiany wprowadzane są bardzo szybko, przez co samemu trudno się do nich przygotować (42% badanych) i, co ciekawe, częściej ten problem dostrzegają Liderzy niż Pracownicy. Problematyczna jest także kwestia komunikacji w procesie zmiany. Prawie 60% badanych nie jest przekonanych, aby zmiany w ich firmie były zawsze szczegółowo komunikowane i wyjaśniane Pracownikom (31% uznaje, że tak nigdy nie jest) – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”.  

Lider w świecie turbulencji

50% Liderów biorących udział w badaniu czuje się przytłoczona liczbą obowiązków i zmęczona ciągłymi zmianami, a 41% Liderów przyznaje, że coraz częściej pracuje w nadgodzinach. Pokazuje to, z jakim obciążeniem muszą radzić sobie Liderzy. 

To zmęczenie przekłada się na ich bieżące funkcjonowanie: 

  • 51% Liderów przyznaje, że nadmiar obowiązków sprawia, że często nie ma w pracy czasu na przerwę, spokojne zjedzenie posiłku,
  • 45% Liderów stwierdza, że przez pracę ma coraz mniej czasu na życie osobiste.

Wyniki badania pokazują, że Liderzy mierzą się z wielkim obciążeniem. Prawie połowa z nich (48%) odczuwa stres co najmniej często, a 42% stwierdza, że utrudnia im to realizację bieżących zadań. W tym wszystkim mierzą się też z presją zmian i koniecznością zaopiekowania się zespołami w zmianie. Można by się zastanowić, jak sobie zatem radzą. Okazuje się, że na poziomie deklaracji nie jest źle. 81% Liderów uważa, że ma odpowiednie umiejętności do zarządzania zmianą. Trzeba jednak mieć świadomość, że to tylko deklaracje, które często mogą wynikać po prostu obawy przed przyznaniem się do braku odpowiednich zasobów. W tym miejscu warto wspomnieć o ocenie z drugiej strony – tylko 49% Pracowników ufa, że menadżerowie/kierownicy w ich firmie mają kompetencje, by pokierować wyzwaniami, które przyniesie przyszłość – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”.  

Raport „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy” można pobrać na stronie: Blizejsiebie.info/druga-edycja/raport

Zapraszamy na kanały kampanii: na stronę Blizejsiebie.info oraz na profile na Facebooku oraz LinkedIn

Partnerami Głównymi kampanii „Bliżej Siebie” zostali: Sodexo Polska Sp. z o.o., Axpo Polska Sp. z o.o., PZU Zdrowie S.A., IKEA Retail Sp. z o.o., Orange Polska S.A., Tutlo Sp. z o.o. 

Wśród Partnerów są: Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o., CEMEX Polska Sp. z o. o., General Logistics Systems Poland Sp. z o.o.,
McDonald’s Polska Sp. z o. o., Circle K Polska Sp. z o.o.


Kampania „Bliżej Siebie” została objęta honorowym patronatem: Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Głównego Inspektora Pracy, Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego. 


Swoim patronatem wspierają ją: Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Krajowa Izba Gospodarcza, Dream Employer Hub, Centrum Kreatywności Targowa, Fundacja Nie Widać Po Mnie, Koalicja Bezpieczni w Pracy, Polskie Stowarzyszenie ESG, Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii, CIC Warsaw, Fundacja Venture Café, program Friendly Workplace, Rocketjobs.pl. 


Patronami medialnymi działań są: Forbes, WP, magazyn Personel i Zarządzanie, Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw, HRnews.pl, Markapracodawcy.pl, HRpolska.pl, Portal kadrowy i podcast „Nowoczesny Lider”.

***

„Bliżej Siebie” to ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna, skupiająca się na temacie zdrowia psychicznego w środowisku pracy, której pomysłodawcą i organizatorem jest Grupa Artemis. Jej druga odsłona, realizowana w 2024 roku, zwraca uwagę na stały element obecnej rzeczywistości, jakim są ciągłe zmiany, a motywem przewodnim czyni zarządzanie zmęczeniem zmianami i emocjami z nimi związanymi. Celem działań kampanii jest wspieranie pracowników i liderów w radzeniu sobie ze stresem, presją, emocjami i wzmacnianie umiejętności adaptacji do zmian i odporności psychicznej.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments